9اکتبر 2023- یک متخصص آزمایش خون هشدار داد که مشکلات پوستی روزمره می تواند علت شوم تری داشته باشد: خارش پوست، سوزن سوزن شدن دست ها یا بریدگی که دیر ترمیم می شود، معمولاً علائم کمتر شناخته شده ی دیابت نوع 2 هستند.

آخرین تجزیه و تحلیل آزمایشگاه پزشکی لندن نشان می دهد که یک میلیون نفر در بریتانیا به احتمال زیاد دیابت نوع 2 تشخیص داده نشده، دارند. این آزمایشگاه، کمپینی برای مبارزه با این قاتل نامرئی که می تواند عمر را تا ده سال کوتاه کند، راه اندازی کرده است. هدف این کمپین[1] شناسایی موارد تشخیص داده نشده با یک آزمایش خون ساده و خونگیری ازانگشت است. در سال 2019، تقریباً 14000 مورد مرگ ناشی از دیابت در بریتانیا رخ داد. هرچه افراد زودتر تشخیص داده شوند، نتیجه بهتری خواهند داشت.

دکتر آویناش هاری نارایانان، کارشناس برجسته آزمایش خون، می‌گوید: احتمال دارد که خارش پوست شما به دلیل خشکی پوست باشد و یا احساس سوزن سوزن شدن پاهایتان به این دلیل باشد که در وضعیت بدی نشسته‌اید و بریدگی یا جراحت دستتان که بهبود نمی یابد به این دلیل باشد که برای مدت طولانی روی آن را با چسب پوشانده اید، با این حال، ممکن است اینطور نباشد.به نظر می رسد تحریک شدید پوست هشداری از سوی بدنتان به شما باشد. متخصصان پزشکی به طور فزاینده ای آگاه هستند که شرایط پوستی به ظاهر بی ضرر، ممکن است نشانه ای از دیابت نوع 2 پنهان باشد.

خشکی و خارش پوست:

گردش خون ضعیف می تواند باعث خشکی پوست و خارش پوست شود و دیابت می تواند علت آن باشد. سطوح بالای مزمن قند خون (گلوکز) با آسیب رساندن به پوشش رگ‌های خونی کوچک، بر گردش خون تأثیر می‌گذارد، و سبب اخنلال در گردش خون می شود.

به طور مشابه، این را می توان در ایجاد بیماری شریانی محیطی (PAD) در بیماران دیابتی نیز مشاهده کرد. اعتقاد بر این است که از هر 3 فرد بالای 50 سال مبتلا به دیابت، 1 نفر ممکن است مبتلا به PAD باشد. رسوبات چربی به رگ های خونی ناسالم در اندام تحتانی چسبیده و منجر به باریک شدن رگ های خونی و مشکلات گردش خون می شود. این اغلب علت زخم‌هایی است که بهبود نمی‌یابند، همچنین علت آسیب عصبی و حتی "ایسکمی اندام" (انسداد شدید شریان‌ها) که خطری برای قطع عضو است.

علاوه بر این، احساسات غیرطبیعی که می تواند به عنوان خارش درک شود، یا خارشی که به سختی قابل تشخیص است اما از بین نمی رود، ممکن است به آسیب عصبی ناشی از دیابت مزمن مرتبط باشد.

گزگز یا بی حسی در دست ها، یا پاها:

آسیب عصبی می تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی شود. مرکز کنترل بیماری آمریکا(CDC)  می گوید که نیمی از افراد مبتلا به دیابت دچار نوعی آسیب عصبی به نام نوروپاتی می شوند.

با گذشت زمان، گردش خون غیرطبیعی و تغییر در نحوه تامین اکسیژن و مواد مغذی سلول ها، به دلیل جریان خون ضعیف، منجر به آسیب دیدن رشته های عصبی می شود و در نهایت ممکن است بمیرند یا به طور کلی از کار بیافتند. این وضعیت ارسال سیگنال از مغز به قسمت‌های مختلف بدن و دریافت سیگنال از این نواحی را مسدود می‌کند و باعث بی‌حسی یا احساس گزگز می‌شود. چنین آسیبی به اعصاب همچنین ممکن است منجر به سوزش، ناراحتی یا درد تیر کشنده شود. بیماری عروقی قبل از پیشرفت در مرکز بدن، در دست ها و پاها شروع می شود، بنابراین آسیب عصبی و علائم ابتدا در این نواحی قابل توجه است.

نوروپاتی دیابتی قابل برگشت نیست. هنگامی که اعصاب آسیب ببینند، نمی توانند خود را ترمیم کنند. درمان نوروپاتی دشوار است و درمان دارویی فقط علائم را برطرف می کند، بنابراین تشخیص زودهنگام حیاتی است.

بریدگی هایی که بهبود نمی یابند:

رگ‌های خونی آسیب‌دیده همچنین منجر به بهبود آهسته ی زخم و خطر عفونت بیشتر می‌شود. اگر فردی دچار آسیب عصبی شده باشد، عوارض زخم اغلب ممکن است تا زمانی که پیشرفت نکرده باشند، توجه فرد را به خود جلب نکند. به گفته ی انجمن دیابت آمریکا، بیماران دیابتی ممکن است بیشتر از افراد بدون دیابت، عفونت های باکتریایی و قارچی را تجربه کنند، زیرا سیستم ایمنی آنها به خوبی کار نمی کند.

نگرانی عمده، زخم های پا هستند. زخم های التیام نیافته علت اصلی قطع عضو مرتبط با دیابت هستند. دیابت شایع ترین علت قطع اندام تحتانی در انگلستان است. فردی که با این بیماری زندگی می کند 20 برابر بیشتر احتمال دارد که دچار قطع عضو شود. زخم پای دیابتی در بیش از 80 درصد از قطع عضوها دخیل است. باز هم، آنها به این دلیل ایجاد می شوند که سطوح بالای گلوکز به رگ های خونی آسیب زده و بر نحوه جریان خون به پاها تأثیر می گذارد.

ما فقط به سه علامت کمتر شناخته شده ی دیابت نگاه کردیم. نشانه های پنهان بسیار بیشتری وجود دارد. با این حال، یک آزمایش خون ساده و تشخیصی، چه در مطب پزشک عمومی شما یا به عنوان آزمایش انگشتی در خانه، به شما می گوید که آیا قبل از بروز هر گونه علائمی به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. این آزمایش خون که با خونگیری از نوک انگشت انجام می شود، همچنین می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما به پیش دیابت مبتلا هستید یا خیر. خوشبختانه، پیش دیابت یک وضعیت کاملاً برگشت‌پذیر است.

آزمایش دیابت با خونگیری از نوک انگشت با کیت آزمایشگاه پزشکی لندن "هموگلوبین گلیکوزیله" را اندازه گیری می کند، که معمولا به عنوان HbA1c شناخته می شود. «آزمایش دیابت - تشخیص و پایش» را می‌توان در خانه از طریق پست دریافت کرد و یا در یکی از کلینیک‌های فوق‌العاده که این آزمایش‌ها را در لندن و سراسر بریتانیا ارائه می دهند و در بیش از 95 داروخانه و فروشگاه بهداشتی منتخب، انجام داد،. در کشورهای دیگر شما می توانید به پزشک خود مراجعه کرده و از او بخواهید آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله یا HbA1c را برای شما درخواست دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231009/Itchy-skin-tingling-hands-or-slow-healing-cuts-may-signal-hidden-diabetes.aspx

 



[1]Give the finger to diabetes